El passat 26 de novembre va tenir lloc la xerrada “Maria Montessori i la importància de l’ordre”, organitzada per Creixent en tribu. El Maximiliano Fuentes, pare de l’Oliverio de P4 i doctor en història contemporània, ens va parlar sobre la biografia de Maria Montessori, el context històric en què va néixer el mètode d’aquesta metgessa i pedagoga i la seva posterior introducció a Catalunya.
Després, la Rosa Vila, guia Montessori de la nostra escola, ens va explicar la importància de l’ordre en el mètode Montessori i com el podem aplicar a casa nostra. Ens va comentar que l’ordre dóna seguretat a l’infant i afavoreix la seva autonomia. És molt rellevant com disposem els diversos materials, que cada objecte tingui el seu lloc i que estigui a l’abast del nen o de la nena, però també és molt important aquell ordre que permet a l’infant saber què succeirà; per exemple que després d’esmorzar anirem al parc o saber que vindrà un convidat a casa i que dormirà en una determinada habitació.
Convé que no hi hagi moltes joguines, i les que tinguem que siguin boniques i d’un material càlid. Periòdicament podem retirar aquelles que l’infant ja no faci servir.
A la mainada li agrada la presència de l’adult. Podem tenir un racó de joc al menjador o, si es disposa d’una habitació de joc, l’adult hi pot tenir una butaca on estigui present per al nen o la nena (pot llegir un llibre a la vegada que està disponible per a l’infant).
És important tenir una taula i una cadira apropiades a l’alçada de l’infant. La taula recollida incita a posar-s’hi a fer coses, afavoreix el treball.
En el cas dels germans o germanes, és important respectar que determinades joguines puguin ser exclusivament d’ús propi, i que puguin decidir quan les comparteixen i quan no. Cadascun/a pot tenir un calaix o una caixa on guardar-los.
És important vetllar pel respecte del joc de l’altre. Per exemple, quan un infant està realitzant una construcció que un altre no l’enderroqui sense permís.
Per afavorir l’ordre, convé establir que abans d’agafar una joguina primer s’hagi d’endreçar la que s’estava fent servir. Ara bé, a vegades els infants agafen joguines diferents perquè tenen una relació (per exemple, un paisatge fet amb blocs de fusta, uns animals i un llibre de fauna). Així que és millor preguntar abans que recollir. Quan el nen o la nena ha estat elaborant amb molt d’esforç una construcció, un treball manual, etc., ho podem deixar un temps en lloc de recollir-ho immediatament.
Als infants els agrada tenir estris per recollir i netejar que siguin de la seva mida. Els podem col·locar al mateix lloc on guardem la nostra escombra i baieta.
Hem de procurar que el nen o la nena tingui un accés fàcil als elements per col·locar endreçadament roba, joguines, etc. Per exemple, que els prestatges estiguin a la seva alçada o que les caixes no estiguin apilades de manera que per guardar un objecte no hagi de baixar tres caixes.
MÉS INFORMACIÓ: Què és el mètode Montessori i com aplicar-lo a casa
Des de la Tribu de Creixent, us animem a participar de les properes trobades.
Volem donar les gràcies al i la ponent i a tothom que hi va participar.
Creixent en Tribu